Ondanks alle voorlichting en inspanningen van werkgevers, arbo-deskundigen en preventiemedewerkers is het voor veel werknemers nog steeds niet altijd duidelijk wat nu de beste instellingen zijn voor hun bureaustoel, beeldscherm en bureaublad. We zetten de belangrijkste tips en trucs op een rij voor mensen die langdurig werken met een beeldscherm. Een samenvatting van deze pagina kunt u hier downloaden op A4 formaat.

afbeelding 1

afbeelding 1

Stoelhoogte: Voor een goede werkplekinrichting zijn de juiste instellingen van je stoel een eerste vereiste. Stel als eerste de hoogte in van je stoel. Zodanig dat je benen in een hoek van 90° staan met voldoende ruimte tussen de zitting en je knieholten. Verzeker je ervan dat je met beide voeten goed op de vloer (of voetensteun) rust, terwijl de onderzijde van je dijbenen over de gehele lengte van de stoelzitting steun krijgen. Realiseer je dat ook de stoelzitting verstelbaar is. Experimenteer voor een goede zit.

 

afbeelding 2

afbeelding 2

Arm- en rugleuning: Breng voor de hoogte-afstelling van je armleuning je vingers naar je (ontspannen) schouder. In deze houding is ter hoogte van de punt van je elleboog de juiste hoogte voor de instelling van je beide armleuningen.
Stel vervolgens de hoogte van je rugleuning zodanig in zodat je goede steun voelt in de holte van je onderrug. Leun met je rug goed in de rugleuning die in een hoek staat van 100-110 graden.

 

afbeelding 3

afbeelding 3

Hoogte bureaublad: De juiste hoogte voor je bureaublad is dezelfde (of 1 cm. lager) als het hoogste punt van je goed afgestelde armleuningen. Pas de hoogte van je bureau aan of laat dit aanpassen.
Wanneer hoogte-afstelling niet mogelijk is en het bureaublad te hoog is, zet dan je stoel hoger en maak gebruik van een voetensteun en volg de instructies zoals bij afbeelding 1.

 

afbeelding 4

afbeelding 4

Beeldscherminstelling: Leun ontspannen tegen je rugleuning. Je beeldscherm dient nu circa een armlengte van je verwijderd te zijn. Let op: een te grote afstand tot je beeldscherm werkt voorover leunen in de hand. Dit veroorzaakt veel nek- en schouderklachten.
De juiste beeldschermhoogte is, wanneer de bovenrand van je beeldscherm op ooghoogte is afgesteld.

 

afbeelding 5

afbeelding 5

Toetsenbord en muis Houd je toetsenbord en muis dichtbij de rand van je bureaublad zodat de hoek tussen je boven- en onderarmen circa 90° is. Type je blind, zorg dan dat je toetsenbord plat ligt. Zo niet maak dan gebruik dan de hoogte-instelling van je toetsenbord. Een documenthouder is aan te bevelen. Je voorkomt hiermee nekklachten wanneer je vanaf documenten moet werken die naast je toetsenbord liggen.

 

Algemene tips voor je werkplek

  • Voorkom langdurig voorover zitten en wissel regelmatig af van zithouding.
  • Zit minimaal 2 uur per dag achterover met je rugleuning in een hoek van 110-120 graden.
  • Zorg dat de afstand tot je beeldscherm in elke werkhouding maximaal een armlengte is.
  • Gebruik een laptophouder en een muis en keyboard als je regelmatig met een laptop werkt. Dit geldt ook voor het langdurig werken met een tablet.
  • Neem korte breaks en beweeg regelmatig op de werkplek.
  • Ga tijdens de lunch buiten een blokje om. Lunchen aan je werkplek is taboe!
  • Kijk met regelmaat 30 seconden in de verte om je oogspieren te ontlasten. Laat regelmatig je ogen controleren. Overweeg een computerbril. Deze is vooral bij beeldschermwerkers aan te bevelen die een dubbelfocus bril dragen.
  • Doe regelmatig eenvoudige rek- en strekoefeningen. Het verfrist lichaam en geest
  • Zet buiten werktijd regelmatig actieve beweging in tegenover je statische en passieve werkhouding.
0
Comments

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    © 2021 Vitaal!