De inzichten over vitamine D, dat van belang is bij tal van lichaamsprocessen, zijn enorm toegenomen ten opzichte van enkele decennia geleden. Met name de zogenaamde non-calcemische effecten ten aanzien van spierklachten, de werking van het immuunsysteem, het ontstaan van auto-immuunziekten en mogelijk ook bij diverse soorten kanker, tonen aan dat een brede herwaardering van een ‘simpel vitamientje’ op zijn plaats is. Krijgen we wel voldoende vitamine D binnen en hoeveel heb je ervan nodig?

Voeding en vitamine D

Het is een wijdverbreid misverstand dat goede voeding kan zorgen voor een voldoende vitamine D inname. Een gezonde voeding levert slechts 3 mcg vitamine D per dag terwijl wordt aangeraden om dagelijks 50 mcg in te nemen. Alleen vette vissoorten zoals paling, makreel, zalm en haring, en aan zonlicht blootgestelde paddenstoelen bevatten aanzienlijke hoeveelheden vitamine D. De verrijking van bepaalde voedingsmiddelen zoals margarines is marginaal.

Zonlicht en vitamine D

De huid maakt in Nederland van maart tot november vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Zonlichtblootstelling levert gemiddeld genomen over het hele jaar 7 mcg vitamine D per dag. De vitamine D aanmaak in de huid is minder bij ouderen en mensen met een donkere huidskleur. Daarom behoren zij tot een risicogroep voor tekorten. Dat geldt ook voor jonge kinderen en zwangere vrouwen. Opslag van de in de zomer aangemaakte vitamine D-voorraad vindt vooral plaats in vetweefsel. Zonder extra bronnen als UVB-bestraling (zonnebank), het frequent eten van vette vis of zonder gebruik van levertraan of supplementen, is de winterspiegel beduidend lager dan de zomerspiegel; het dieptepunt wordt in februari-maart bereikt.
risicofactoren vitamine D tekort

Symptomen vitamine D tekort

De eerste verschijnselen zijn vaag en moeilijk herleidbaar: malaise, futloosheid, vage spierklachten. De spierzwakte kan zich uiten in het moeilijk opstaan uit een stoel of moeilijk traplopen. De spierpijn is meestal – maar niet uitsluitend – gelokaliseerd in bovenarmen, schouders, heupen en bovenbenen. Een goede vitamine D spiegel is nodig voor alle levensfasen. De laatste jaren zijn er relaties aangetoond tussen een lage vitamine D status en het vaker voorkomen van tumorvorming, verschillende infectieziekten en auto-immuunziekten. Vitamine D versterkt het immuunsysteem en vertoont antibacteriële, ontstekingsremmende en mogelijk antivirale eigenschappen.

Zwangerschap en vitamine D

Tijdens de zwangerschap wordt een vitamine D tekort moeilijk herkend. Bij een lage calciuminname door de moeder en een lage vitamine D-status wordt extra veel calcium aan de botten van de moeder onttrokken ten behoeve van het ongeboren kind. Tevens is de kans op astma bij jonge kinderen mogelijk kleiner als er tijdens hun foetale ontwikkeling een adequate vitamine D-status bestond. Moedermelk bevat weinig vitamine D. Langdurige borstvoeding zonder bijvoeding of supplementen kan leiden tot vitamine D tekort bij de zuigeling. Een ernstig tekort aan vitamine D op kinderleeftijd kan leiden tot een slechte ontwikkeling van het skelet.

Dagelijkse dosering vitamine D

Een bepaling vitamine D spiegel kan in elk laboratorium worden uitgevoerd en geeft een goede indicatie van de vitamine D status. Vraag het uw huisarts als u twijfelt. Tot een niveau van 50 nmol/L ligt de gezondheidswinst vooral op het niveau van de botten en de spieren (valpreventie). Zo daalt het risico op fracturen met ca 20% bij een dagelijkse inname van 20 mcg per dag, waarbij de bereikte vitamine D spiegel 50 nmol/L of hoger is. Extra gezondheidswinst lijkt haalbaar bij een niveau van 75 nmol/L en hoger. Daarom zijn steeds meer deskundigen het er over eens dat een hogere waarde optimaal is en het beste bijdraagt aan behoud van gezondheid. Hiervoor is een extra vitamine D-inname van minimaal 50 mcg per dag nodig.

Een overzicht van ziektebeelden gerelateerd aan een tekort aan vitamine D, is weergegeven in onderstaande tabel.
vitamine D 3 tekort

0
Comments

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    © 2019 Vitaal!