Ondanks ergonomisch verantwoord meubilair gebruikt de gemiddelde werknemer zijn werkplek niet optimaal. Met name beeldschermwerkers kunnen hierdoor klachten ontwikkelen omdat zij doorgaans de hele werkweek in een eenzijdige werkhouding zitten. Wanneer u overweegt om uw medewerkers massage aan te bieden ter preventie van klachten dan is een goede werkhouding een eerste vereiste. Hier volgen een aantal adviezen voor verantwoord beeldschermwerk.

Algemene adviezen

  • Stel de hoogte van uw stoel en bureau op een goed overeenkomstig niveau.
  • Leun enigszins naar achteren en gebruik altijd de rugleuning van uw stoel.
  • Zorg dat de middellijn van uw hoofd en uw lichaam verticaal in één lijn zijn.
  • Plaats uw computerscherm op een afstand van ongeveer een armlengte en met de bovenrand van het scherm op ooghoogte.
  • Toetsenbord en muis in de nabijheid en de hoek tussen de bovenarm en onderarm ca. 90 graden.
  • Breng de elleboogsteunen van uw stoel op dezelfde hoogte als uw bureaublad of max. 1 cm hoger.
  • Het gebruik van een documenthouder is aan te bevelen, te plaatsen tussen scherm en toetsenbord.

Voor korte instructies over de werkplekinstelling zie onderstaand filmpje.

Uw ogen

Laat uw ogen regelmatig (minstens 1 keer per half jaar) controleren door een opticien. Indien nodig, investeer in een bril speciaal voor het lezen van tekst van uw computerscherm, deze verschillen vaak van uw leesbril, omdat de afstand tot het scherm groter is dan de afstand naar de pagina van een boek. Kijk eens in de zoveel tijd even in de verte, weg van uw scherm.

Uw benen

Zorg ervoor dat u de grond raakt met het gehele oppervlak van uw voeten. Gebruik een voetensteun indien nodig. Vermijd het kruisen van de benen, uw rug gaat ervan scheefstaan.

Beweeg en wissel van houding

Gebruik een laptophouder (inklapbaar), het voorkomt veel nek- en schouderklachten. Doe regelmatig eenvoudige oefeningen, zoals stretching, bij voorkeur ieder uur. Ga zelf uw drinken halen, hoe vriendelijk uw collega’s ook zijn. Ga sporten en als u hier niet van houdt, ga dagelijks wandelen en/of doe met regelmaat eenvoudige rek- en strekoefeningen of yoga.

0
Comments

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    © 2020 Vitaal!