Hoe vaak per dag gebruik jij een iPad of een smartphone? Tablet- en smartphonegebruik hebben meer effect op je lichaam dan je denkt. Na de bekende RSI-klachten door computergebruik liggen er nieuwe klachten op de loer. De eerste universitaire studies laten zien dat de kans op klachten door tabletgebruik nog groter is dan die we al kenden van het werken achter een vaste computer of laptop. Over laptopgebruik gaven we in een eerder artikel al praktische tips. Wat kun je doen bij klachten door tablet of smartphone gebruik.

Toename gebruik van tablet en smartphone

Het ontstaan van klachten als de tablet-nek, iPad-schouder en smartphone-pols zijn te wijten aan de tijd die we spenderen op onze tablet en smartphone (zie afbeelding). De apparaten kunnen steeds meer en daardoor gebruiken we ze ook steeds langer. Wifi wordt steeds meer beschikbaar en zo kunnen we vrijwel 24 uur per dag online zijn. Vooral diegenen die professioneel met een tablet werken of in hun vrije tijd veel op een tablet of smartphone kijken, lopen een groot risico.

Klachten gebruik van tablet en smartphone

De iPad ligt veelal op onze schoot of op het bureau en de smartphone houden we vast ter hoogte van de buik. Hierdoor is de nek constant naar voren gebogen. Onze nekspieren, -gewrichten en gewrichtskapsels staan daardoor te lang onder spanning, zonder dat ze bewogen worden. Overbelasting leidt tot nekklachten en vroegtijdige slijtage van de nekwervels. Dit syndroom zien we tijdens de massages bij bedrijven steeds meer. Mensen komen binnen met stijve en verkorte nekspieren, verminderd vermogen om het hoofd te draaien, hoofdpijnen en in ernstige gevallen problemen om de kaak goed te bewegen.

Tips om klachten te voorkomen

Genoemde klachten ontstaan niet als je een uurtje per dag gebruik maakt van een tablet of smartphone, het gaat hier om veelvuldig tablet gebruik van 4 uur of meer per dag.

  • Wissel tablet- of smartphonegebruik af met activiteit
  • Doe eenvoudige rek- en strekoefeningen
  • Zet een tablet op tafel in een speciale houder waarbij scherm schuin omhoog staat
  • Hou bij smartphonegebruik je armen hoger, ze worden er sterker van
  • Moet u lang werken op een tablet? Maak gebruik van een toetsenbord en muis
  • Leun wat meer naar achter bij tabletgebruik
  • Gebruik een scherm met goede contrastfunctie en let op optimale leesbaarheid
  • Let op signalen van je lichaam!
  • Laat je regelmatig masseren

Feiten overbelasting van de nek

Je hoofd weegt gemiddeld 6 kilo. Buig je het hoofd in een hoek van 60 graden voorover, dan ontstaat er een druk van 27 kilo(!!) op de nekwervels. Het kantelen van het hoofd met 45 graden leidt tot een druk van 22 kilo, 30 graden buigen staat gelijk aan 18 kilo druk en bij 15 graden is er 12 kilo belasting. Zorg er daarom voor dat je bij tablet- en smartphonegebruik het hoofd nooit teveel voorover buigt! Dit geldt overigens ook voor het gebruik van de vaste computer en de laptop.

0
Comments

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    © 2019 Vitaal!