Heb jij prediabetes? kopt de de Telegraaf van 25 juni 2014. Volgens de krant loopt maar liefst een op de drie volwassenen rond met prediabetes, het voorstadium van diabetes, en heeft daar geen idee van. Volgens Britse onderzoekers worden we geconfronteerd met een ‘sluimerende diabetesepidemie van ongekende omvang’. Wat is prediabetes precies, wat zijn de symptomen en hoe kun je het voorkomen?

Wat is prediabetes

Prediabetes is in veel gevallen het voorstadium van diabetes type II, de zogenaamde ouderdomsdiabetes. De aandoening geeft (nog) geen klachten maar uit zich in een (licht) verhoogde bloedsuikerwaarde in nuchtere toestand. De jaarlijkse landelijke diabetescheck spoort nieuwe gevallen op met een risico op diabetes, ook diegenen met prediabetes. Geschat wordt dat 7 tot 9% van de volwassen Nederlandse bevolking in het stadium van prediabetes valt, waarvan 40-50% uiteindelijk diabetes zal ontwikkelen. Niet verwonderlijk dat de Britse onderzoekers de alarmbel luiden want (direct of indirect) sterven er meer mensen aan diabetes dan aan de gevolgen van roken. In ieder geval is met op tijd ingrijpen, prediabetes prima te behandelen.

Symptomen van prediabetes

In geval van prediabetes vertonen de meeste mensen geen symptomen, behalve dat de glucosewaarden in het bloed hoger zijn dan normaal. Het subtiele evenwicht tussen glucose en insuline is verstoord. De alvleesklier is bij prediabetes niet in staat om na een maaltijd voldoende insuline aan te maken. Een andere oorzaak is dat de lichaamscellen insuline-resistent worden waardoor geen glucose beschikbaar komt voor de cellen. In beide gevallen blijft er teveel suiker ongebruikt in het bloed zitten en ontstaat op termijn schade aan het zenuwstelsel en de kleine bloedvaten van de nieren, het hart en de ogen.

Oorzaken prediabetes

De oorzaken van prediabetes zijn divers: erfelijke factoren, te weinig beweging, toename van gemaksvoedsel (voedsel arm aan vitaminen en mineralen), een te hoge calorie inname met een hoge GL (glycemische lading) en verkeerde vetten of een vetfobie wat op zijn beurt de consumptie van de verkeerde koolhydraten stimuleert. Ook stress en een verstoord slaappatroon worden in verband gebracht met het ontstaan ervan. In de meeste gevallen is prediabetes prima te behandelen, zelfs zonder medicatie.

Risicogroepen prediabetes

Mensen met die bekend zijn met onderstaande klachten hebben een grotere kans op prediabetes:

  • Overgewicht met een BMI boven de 25
  • Weinig lichaamsbeweging
  • Ouder dan 45 jaar
  • Een familiegeschiedenis van diabetes type II
  • Voorgeschiedenis van zwangerschapsdiabetes
  • Voorgeschiedenis van het polycysteus ovarium syndroom
  • Hoge bloeddruk
  • Abnormale cholesterolniveau’s

Gezonde voeding

U raadt het al, de behandeling en preventie van prediabetes is een gezondere leefstijl want prediabetes is niets meer dan een ordinaire beschavingsziekte. Naast voldoende beweging is gezonde voeding het sleutelwoord. De oude Hippocrates, grondlegger van de geneeskunde, wist dat al 400 jaar voor Christus. Zijn credo was; “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”. Knoop het in uw oren want voor dat u het weet slikt u medicijnen om uw bloedsuikerspiegel te reguleren!

Voedingsadvies prediabetes

Houdt u er een gezonde levensstijl op na? Is uw gewicht op orde, beweegt u meer dan gemiddeld en is uw voedingskeuze beter dan het door de voedingsindustrie ingefluisterde ‘ik kies bewust’ logo in de supermarkt? Er is veel onduidelijkheid over de keuze van gezond voedsel en iedere maand is er wel een nieuw statement over een voedingsmiddel of dieet. Laat u adviseren door mensen die ervoor geleerd hebben als het gaat om uw gezondheid. Vraag uw arts om een verwijzing naar een goede diëtist. Neem het heft in eigen hand als het gaat om uw gezondheid! Het scheelt u levensvreugde en veel heel veel medicijnen slikken op latere leeftijd.

Gezonde voeding op het werk

We hebben een aantal van bovengenoemde feiten en adviezen voor prediabetici overgenomen van de Natuurdiëtisten die net als Hippocrates pleiten voor voeding als medicijn. Zij geven voorlichting aan bedrijven om medewerkers bewuster te maken van het belang van gezonde voeding en het positieve effect ervan op de bedrijfsprestaties. Voor meer informatie over de relatie van voeding en gezondheid op het werk verwijzen we u naar onze website.

4
Comments
  1. Diëtisten raden 5 á 6 boterhammen per dag aan!! Dit lijkt mij veel te veel koolhydraten. Ik eet er nu hooguit 2 per dag. Diëtisten hebben er volgens mij ook geen idee van dat in 95% van de vleeswaren suiker zit…. Ik ben daar heel gevoelig voor, al lukt het me ook niet om 100% suikerloos te eten… Ik bedoel dan natuurlijk de slechte, toegevoegde, suikers. Vers fruit bevat natuurlijke suikers en bovendien ook vezels en vitaminen, dus fruit is prima. Veel diëtisten scheren alles over 1 kam en zeggen bijv dat je -in geval je wilt afvallen- geen bananen en druiven moet eten. Maar vervolgens wel veel boterhammen met vleeswaren met suiker erin! Dus diëtisten vertrouw ik niet meer zo….

    • Beste Bea, ieder mens is uniek en dient daarom ook individueel benaderd te worden als het gaat om gezondheid, ziekte en voeding. Wanneer je wantrouwig bent over de adviezen van diëtisten verwijzen we je graag naar de website van de natuurdiëtisten. Hun website staat boordevol goede informatie. Zij hebben ook een veel bredere kijk op voeding en gezondheid dan de meeste diëtisten.

  2. Linda van der Sanden

    Een fijn en duidelijk artikel over prediabetes! Ik ben blij te lezen dat ook de GL (glycemische lading) genoemd wordt er omdat meestal alleen over de GI (glycemische index) gesproken wordt.

    Als online coach voor diabetici type 2 merk ik hoe vaak deze mensen eerder hebben geworstelt met tegenstrijdige adviezen over voornamelijk koolhydraten en vetten. Mijn advies is altijd om je goed in te lezen over (pre)diabetes en hoeveel invloed je hier zelf op hebt.

    Artsen schrijven al snel medicijnen voor maar je gezondheid is het waard om zelf (onder goede begeleiding!) het maximale eruit te halen en door verandering van leefstijl langdurige gezondheidswinst te boeken!

    • Beste Linda, bedankt voor je reactie. Zoals eerder opgemerkt is op de site van de Natuurdiëtisten.nl veel goede informatie te vinden over de belangrijke rol van voeding bij (pre)diabetes. Jammer dat artsen in hun opleiding nauwelijks kennis meekrijgen over de rol van voeding in relatie tot gezondheid…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 Vitaal!