Kindermarketing en de toename van obesitas

kindermarketing

In de strijd tegen overwicht blijken de belangen van overheden en voedingswetenschappers niet parallel te lopen met de belangen van de voedingsindustrie. Bijna de helft van de Nederlanders is te zwaar. Onze kinderen incluis. Vertegenwoordigers van de voedselindustrie claimen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de overgewicht-epidemie. Ouders moeten beter opvoeden en kinderen moeten meer bewegen. Maar is dat wel zo?

Lobby

Deze week kwam het TV programma Zembla met een ontluisterende documentaire over het overmatig gebruik van suiker en de verwerking ervan in ons voedsel. Terwijl aan de ene kant instanties roepen dat we beter en meer verantwoord moeten eten, blijkt de lobby van de voedingsmiddelenindustrie de politiek te kunnen beïnvloeden om voorgestelde regulerende maatregelen te kunnen boycotten. Hun macht blijkt groter te zijn dan we vermoeden zoals uit de documentaire blijkt.

Kindermarketing

In dezelfde week dat Zembla uitgebreid aandacht besteedt aan de invloed die de suikerindustrie heeft op onze voeding, komt de kritische organisatie Foodwatch met een uitgebreid rapport over het effect van marketing op kinderen. Onze kinderen zijn voor de levensmiddelenindustrie namelijk een hele belangrijke doelgroep. Helaas gebruikt de industrie hun kennis van kindermarketing niet om ouders te helpen bij het aanleren van een gezond voedingspatroon.

Eigen verantwoordelijkheid

Zowel internationaal als in Nederland legt de levensmiddelenindustrie de oorzaak van de overgewichtsepidemie vaak bij consumenten: bij de ouders en kinderen zelf. Maar deze stelling komt niet overeen met de wetenschappelijke informatie hierover. Voedselproducenten wijzen graag ouders aan als de eerstverantwoordelijken voor het eetgedrag van hun kinderen. Of zijn het juist de marketingtechnieken van de voedselindustrie die heel bewust uw ouderlijke invloed ondermijnen.

Foodwatch

Foodwatch Nederland komt op voor het recht van consumenten op eerlijk, veilig en gezond voedsel. Zij stellen misstanden in de voedselindustrie aan de kaak en lobbyt bij de Nederlandse overheid voor oplossingen die consumenten echt beschermen. Ook tegen de kindermarketing. Om hun initiatief te steunen hebben we besloten om Foodwatch te sponseren door ze een aantal maal per jaar een welverdiende stoelmassage aan te bieden. Petje af voor ze!

Wat is uw mening?

We zijn benieuwd hoe jij hier als ouder instaat en wat je mening is over de invloed van de kindermarketingtechnieken van de voedingsindustrie. Laat hieronder je mening horen.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 reacties

  1. Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Maar niet iedere ouder is denk ik evengoed in staat om te bepalen wat goed is, waar de grens ligt tussen ‘af en toe een snoepje mag’ en ‘teveel snoepen’. Kinderen houden van een snoepje, maar snoepmomenten zijn ook aangeleerd en worden gewoontes. Net zoals veel of weinig bewegen. Ouders mogen wat mij betreft best ondersteund worden met goede informatie Én met wat beperkingen in marketingmogelijkheden van de snoep/voedingsmiddelenindustrie. Waarom wél beperking voor alcohol en nicotine en niet op het gif dat suiker heet?

    1. Er wordt in het rapport van Foodwatch zelfs gesuggereerd dat de lobby van de voedingsindustrie dezelfde praktijken hanteert als de tabaksindustrie.

Zoek op trefwoord/onderwerp

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Onderwerpen