Een groot deel van werkend Nederland is veroordeeld tot beeldschermwerk. Sommige beroepsgroepen werken gemiddeld 6 à 7 uur per dag met de computer! De mogelijke gevolgen zijn voor de meesten van ons bekend; Een statische werkhouding vergroot de kans op RSI klachten. Een paar maal per dag RSI oefeningen uitvoeren aan je bureau werkt! Onderaan deze pagina kun je drie korte praktische RSI oefeningen downloaden die de kans RSI klachten drastisch verminderen.

RSI voorkomen

De belangrijkste punten om RSI te voorkomen zijn:

  • Goed en gezond in je vel zitten.
  • Goede regulatie van werkdruk met voldoende autonomie over de werkzaamheden.
  • Optimaal gebruik  maken van ergonomische voorzieningen.
  • De juiste zithouding aannemen  en hierin afwisseling aanbrengen.
  • Tussen de bedrijven door meer bewegen en de RSI oefeningen toepassen.

Stretchings en RSI

Stretching  is een van de meest eenvoudige lichamelijke bezigheden. Het is de antidote voor een statische werkhouding en langdurig stilzitten. Regelmatig stretchen zorgt voor: vermindering van spanning in de spieren – verbetering van de circulatie – verbetering van geestelijke helderheid – vermindering van stress en vermoeidheid – vermindering van blessures.

RSI oefeningen downloaden

Er zijn heel veel verschillende soorten stretchings; Ieder toegespitst op specifieke gebieden van het lichaam. We geven u via onderstaande  link de meest simpele en vanuit onze praktijk de meest waardevolle anti RSI oefeningen die vooral toegespitst zijn op de schoudergordel, het gebied dat het meest belast wordt bij beeldschermwerk. De drie RSI oefeningen duren die bij elkaar niet dan twee minuten. Download de RSI rekoefeningen (PDF), print het uit, hang het op en deel het met uw collega’s. Stretching kost nauwelijks moeite en geeft u een heerlijk opgeruimd gevoel, het ONTspant!

0
Comments

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    © 2018 Vitaal!