Een acquisitiegesprek

U spreekt met Massage in Bedrijf, goedemiddag! ‘Ja goedemiddag, u spreekt met Marijke Bins van reclamebureau Imagine, wij zijn op zoek naar informatie over de mogelijkheden en de kosten van massage voor onze medewerkers´…. Daar kan ik u veel over vertellen, mag ik u vragen wat de reden is waarom u op zoek bent naar informatie over onze diensten?
‘We hebben best een druk jaar achter de rug en we overwegen om onze mensen een steuntje in de rug te geven door ze eens lekker te verwennen; daarnaast hebben een aantal collega’s schouder- en nekklachten en ik heb gehoord dat massage helpt’……

Schouderklopje

Massage biedt inderdaad mogelijkheden. Begrijp ik dat u het eenmalig aan uw medewerkers wilt aanbieden als blijk van waardering voor hun inspanningen, of wilt u meer weten over de therapeutische mogelijkheden van regelmatig massage op het werk.´Nou eigenlijk beide, is er dan soms een prijsverschil of ander verschil?’
U kunt uw medewerkers voor een keertje verwennen met massage; we noemen dat de zgn. recreatieve massages. Het geeft mensen een opkikker en de stijve nek en rugspieren krijgen een keer aandacht. Het is een schouderklopje van de baas, maar dan door een masseur uitgevoerd. Medewerkers vinden het heerlijk en reageren altijd enthousiast. Nadeel van 1 keer massage is dat het nauwelijks effect heeft, behalve dat het aangenaam aanvoelt.

Structurele aanpak

’Maar dat is toch de bedoeling van een massage; dat het aangenaam is’…. Eh, ja en nee; De kracht van ons werk ligt in de regelmaat. Degene die het ondergaat leert zich beter te ontspannen en de masseur herkent na verloop van tijd beter de ‘zwakke plekken’ en probleemgebieden. Bijna iedereen heeft structureel zwakke plekken wat tot klachten kan leiden. Aan massage moet je wennen, vooral als er wat steviger gewerkt moet worden zoals bij klachten. De massages kunnen dan zelfs pijnlijk zijn, wat in het begin bijna altijd weerstand oproept. ‘Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat mensen, wanneer ze gemasseerd worden op het werk, pijn moeten lijden?’ Ik kan een verkooppraatje houden dat massage alleen maar fijn is, maar dat zou verraden dat we ons vak niet verstaan.

Verschil in kwaliteit

Bij lokale sterke spierspanningen of ‘knopen’ moet je als masseur soms mensen een beetje ‘martelen’. Naarmate men meer gewend raakt aan de massages is mogelijke pijn ondergeschikt, vanwege het weldadige effect en de klachtenverlichting. Massage moet vooral ook functioneel zijn want het is uw investering. Uiteindelijk is het bedoeld om werkgerelateerde klachten voor te zijn of op te heffen, iets wat bij zgn. recreatieve massage nauwelijks of nooit gebeurd.
De ene massage is de andere niet. Wij adviseren geïnteresseerden altijd om offrerende partijen een aantal proefmassages te laten verzorgen en te kijken wat ze te bieden hebben, want er is nogal wat kwaliteitsverschil in de markt.

Aandacht voor werkhouding

Wat ik u als laatste wil aangeven is dat werkgerelateerde klachten bijna altijd door een verkeerde werkhouding ontstaan, iets waar een masseur tijdens een behandeling altijd aandacht aan dient te besteden. Het is zelfs zinloos als dit niet gebeurd; 36 uur per week verkeerd aan een beeldscherm werken kan nooit opgeheven worden door wat voor massage dan ook!

Advies over werkplek en werkhouding

’Maar we hebben eenmaal per jaar een bedrijf die de werkplekken goed afstelt’…. Dat is altijd goed om te horen; maar wat wij in de praktijk vaak zien is dat zelfs een bureaustoel van € 1300,- niets zegt over de juiste zithouding. Over het algemeen zijn de voorwaarden van de werkplekken goed, alleen wordt er door gebrek aan voorlichting te weinig rendement mee behaald. Juist voorlichting en advies is hier zo belangrijk, want 80% van de mensen heeft een onjuiste werkhouding. ’Maar maken we op die manier geen dubbele kosten; én stoelmassage én voorlichting én werkplekadvies?’ Nee juist niet, deze voorlichting zit in onze tarieven verrekend. U heeft er juist extra profijt van.

Uw medewerkers letten met een masseur in huis beter op hun houding wat zich vertaald in minder werkgerelateerde klachten. Wellicht overdonder ik u met al deze informatie en is het beter dat ik u een offerte stuur voor eenmalig stoelmassage. De beste manier om met stoelmassage kennis te maken is om het een keer te ondergaan. Gedurende de massagebehandeling kunnen onze masseurs u ook met de andere aspecten van onze diensten laten kennismaken, zoals ondersteunende oefeningen en andere adviezen. Er is echter wel een gevaar aan verbonden; massage is verslavend, u schept er wel een precedent mee!
Ik stuur onze brochure en offerte vandaag nog toe, Een fijne middag! Tuutuutuut!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Zoek op trefwoord/onderwerp

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Onderwerpen